top of page

NOVÉ PŘEDNÁŠKY A WORKSHOPY PRO ŠKOLÁKY I STUDENTY PŘÍMO NA VÝSTAVĚ COSMOS DISCOVERY!

Zveme Vás na výstavu Cosmos Discovery, kde proběhnou přednáškové dny s Evropskou kosmickou agenturou ESA a její vzdělávací kanceláří ESERO.  

 

V rámci spolupráce se vzdělávací kanceláří ESA-ESERO, která se zabývá edukací v oblasti vesmíru a kosmonautiky a je současně hlavním projektem Evropské kosmické agentury ESA v oblasti vzdělávání, jsme pro školní výpravy připravili cyklus populárně naučných přednášek na výstavě Cosmos Discovery. 

 

Jednotlivé přednášky na zajímavá témata budou probíhat v kinosálu výstavy.

 

Zažijte výrobu jádra komety, poznejte úskalí černých děr, zjistěte, jaké jsou aktuality v oblasti evropských kosmických misí nebo se přímo v rámci přednášky/workshopu připojte k družici, která létá na oběžné dráze kolem Země, podívejte se na planetu Zemi z kosmu. Toto a mnoho dalšího zažijete na přednáškách ESA na výstavě Cosmos Discovery. 

 

Po absolvování přednášky nebo workshopu bude žáky čekat prohlídka výstavy Cosmos Discovery. Celková doba přednášky je 45 minut. Doba prohlídky výstavy je cca 90 minut.

PŘEDNÁŠKY PRO 1. STUPEŇ ZŠ

STAČÍ SI VYBRAT TÉMA PŘEDNÁŠKY, DATUM, ČAS A UDĚLAT REZERVACI

+420 737 322 269 / VSTUPENKY@JVSGROUP.CZ

      DATUM

• 05.03. (čtvrtek)

• 12.03. (čtvrtek)

• 02.04. (čtvrtek)

• 07.04. (úterý)

• 08.04. (středa)

        ČAS

08:30 - 09:15 / 09:45 - 10:30 / 11:00 - 11:45 / 12:15 - 13:00 / 13:30 - 14:15

V každém dni je 5 přednášek. Kapacita jedné přednášky jsou dvě třídy - 50 žáků / studentů.

Jak se žije ve vesmíru? (2. - 6. třída ZŠ) (zastoupené předměty: Přírodověda, Vlastivěda, Prvouka, Zeměpis, Fyzika)

  • Kdo je ten vyvolený, který se vydal v raketě tak vysoko, že už tam není obloha modrá? Musí mít na sobě po celou dobu ve vesmíru nějaký speciální oblek? A kde to vůbec žjie? Co tam pije a jí? Mohl by do vesmíru vyletět každý? Společně si odpovězme na tyto otázky a poznejte tak s námi příběh astronautů.

Jsme ve vesmíru sami? (4. - 8. třída ZŠ) (zastoupené předměty: Zeměpis, Fyzika, Chemie, Přírodopis/věda)

  • Odvěká otázka, která nepřestává fascinovat jak vědce, tak nejrůznější autory v popkultuře. Vznikají filmy, kde ústřední roli hrají postavy z jiných světů. Píší se romány, kde nás autorovy představy nenechávají klidnými. Co je ale realita a co jen zbožné přání? Dá se na tuto otázku opravdu odpovědět? Jaké jsou šance? Jsme ve vesmíru OPRAVDU sami?

Vyrábíme komety! (3. - 7. třída ZŠ) (zastoupené předměty: Fyzika, Přírodopis/věda, Zeměpis)

  • Před 5 lety dosedl evropský přistávací modul Philae na objekt vzdálený přes půl miliardy kilometrů od Země. Tím objektem byla kometa. Těleso, které se pohybuje vesmírem rychleji než letí kulka vystřelená z pistole. Hrdinský modul Philae dokázal na vlasatici provést řadu měření, které poslal na Zemi. Od té doby dobře víme z čeho se komety skládají a jsme tak schopni si vyrobit vlastní kometární jádro v pozemských podmínkách s využitím dostupných surovin. Ano, společně ji vyrobíme!

Přitažlivost zemská, proč vůbec funguje? (3. - 7. třída ZŠ) (zastoupené předměty: Prvouka, Fyzika)

  • Už se vás někdy děti zeptaly proč věci padají dolů? A odpověděli jste, že je to kvůli gravitaci? A opravdu tu odpověď pochopili? Dokážeme simulovat moment, kdy gravitaci vypneme? Ano! Děti pochopí nejenom to, jak funguje gravitace, ale také to, co znamená stav bez tíže. Pocit, který zažívají i astronauti na Mezinárodní vesmírné stanici ISS.

Sluneční soustava, náš domov (2. - 6. třída ZŠ) (zastoupené předměty: Prvouka, Vlastivěda)

  • Jedna hvězda, osm planet, desítky měsíců, miliardy planetek, miliony komet a to pořád není vše. Co všechno už o Sluneční soustavě víme a co se ještě naučit musíme? Proč mají některé planety prstence? Proč se některé otáčejí rychle a jiné pomalu? Které z nich dokážeme vidět na noční nebo i denní obloze? A proč Pluto už není planeta? Na toto všechno si odpovíme.

Život na oběžné dráze (7. třída ZŠ - maturitní ročníky) (zastoupené předměty: Fyzika, Zeměpis, Chemie, Biologie, Dějepis)

  • 7,9 kilometrů za sekundu. Magické číslo pro každého astronauta, který se nám pohybuje nad hlavami v Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Takovou rychlostí se nám totiž nad hlavami prohání šestice mužů a žen, kteří prošli tím nepřísnějším výběrem. Co tam ale dělají, co tam zažívají a podívá se tam brzy další Čech?

Jsme ve vesmíru sami? (4. - 8. třída ZŠ) (zastoupené předměty: Zeměpis, Fyzika, Chemie, Přírodopis/věda)

  • Odvěká otázka, která nepřestává fascinovat jak vědce, tak nejrůznější autory v popkultuře. Vznikají filmy, kde ústřední roli hrají postavy z jiných světů. Píší se romány, kde nás autorovy představy nenechávají klidnými. Co je ale realita a co jen zbožné přání? Dá se na tuto otázku opravdu odpovědět? Jaké jsou šance? Jsme ve vesmíru OPRAVDU sami?

Exoplanety - mimozemské světy (9. třída ZŠ - maturitní ročníky) (zastoupené předměty: Fyzika, Chemie, Biologie, Zeměpis)

  • "Kdybychom byli ve vesmíru sami, bylo by to neskutečné plýtvání místem." Tuto památnou větu pronesl Karl Sagan a je jen na nás jestli s ním budeme souhlasit. Faktem ale zůstává, že oněch 8 planet, které krouží okolo našeho Slunce nejsou jedinými planetami ve vesmíru. K dnešnímu dni jich známe tisíce. Kde jsou? Jaké na nich panují podmínky? Je na nich život?

Vyrábíme komety! (3. - 7. třída ZŠ) (zastoupené předměty: Fyzika, Přírodopis/věda, Zeměpis)

  • Před 5 lety dosedl evropský přistávací modul Philae na objekt vzdálený přes půl miliardy kilometrů od Země. Tím objektem byla kometa. Těleso, které se pohybuje vesmírem rychleji než letí kulka vystřelená z pistole. Hrdinský modul Philae dokázal na vlasatici provést řadu měření, které poslal na Zemi. Od té doby dobře víme z čeho se komety skládají a jsme tak schopni si vyrobit vlastní kometární jádro v pozemských podmínkách s využitím dostupných surovin. Ano, společně ji vyrobíme!

Komety a jejich fascinující cesty vesmírem (8. třída ZŠ - maturitní ročníky) (zastoupené předměty: Chemie, Fyzika, Zeměpis)

  • Ne, to není "padající hvězda", tedy meteor jehož cesta končí v atmosféře Země. Komety putují vesmírem stovky milionů i miliard let a pochází z těch největších vzdáleností od Slunce, jaké si jen dokážeme představit. Jejich složení je unikátní a díky němu dokážeme na naší obloze pozorovat kosmická představení úchvatných rozměrů. Takovou kometu si na přednášce vyrobíme a pořádně pochopíme, co tato představení způsobuje.

Přitažlivost zemská, proč vůbec funguje? (3. - 7. třída ZŠ) (zastoupené předměty: Prvouka, Fyzika)

  • Už se vás někdy děti zeptaly proč věci padají dolů? A odpověděli jste, že je to kvůli gravitaci? A opravdu tu odpověď pochopili? Dokážeme simulovat moment, kdy gravitaci vypneme? Ano! Děti pochopí nejenom to, jak funguje gravitace, ale také to, co znamená stav bez tíže. Pocit, který zažívají i astronauti na Mezinárodní vesmírné stanici ISS.

Simulátor gravitace, Aneb jak tu sílu opravdu pochopit. (6. třída ZŠ - maturitní ročníky) (zastoupené předměty: Fyzika, Zeměpis)

  • Pojem gravitace nebo přitažlivost všichni známe. Dokonce s ní dokáže řada z nás i početně pracovat. Co ale představuje pojem Zakřivení časoprostoru? Právě toto zakřivení nám bude sloužit jako intuitivní ukázka pro opravdové pochopení této síly? S využitím simulátoru si názorně ukážeme proč a jak se pohybují přirozené a umělé družice na svých oběžných drahách. Pochopíme, jak na sebe tělesa ve vesmíru působí, a co potřebujeme k tomu, abychom přitažlivost zemskou porazili a vydali se dál do Sluneční soustavy.

Sluneční soustava, náš domov (2. - 6. třída ZŠ) (zastoupené předměty: Prvouka, Vlastivěda)

  • Jedna hvězda, osm planet, desítky měsíců, miliardy planetek, miliony komet a to pořád není vše. Co všechno už o Sluneční soustavě víme a co se ještě naučit musíme? Proč mají některé planety prstence? Proč se některé otáčejí rychle a jiné pomalu? Které z nich dokážeme vidět na noční nebo i denní obloze? A proč Pluto už není planeta? Na toto všechno si odpovíme.

Kosmické extrémy (8. třída ZŠ - maturitní ročníky) (zastoupené předměty: Fyzika, Chemie, Biologie, Zeměpis)

  • Černé díry, nekonečnost vesmíru, temná hmota, temná energie, kosmologická konstanta, velký třesk a rozpínání vesmíru, to je jen krátký výčet těch nejvíce fascinujících extrémů, které se snaží ti nejchytřejší lidé planety pochopit a popsat. Pro někoho sci-fi, pro kosmology a astrofyziky je to každodenní chléb. Vyzkouší žáci pak doma rodiče?

Satelitní snímky na dosah ruky (7. třída ZŠ - maturitní ročníky) (zastoupené předměty: Zeměpis, Fyzika, Biologie, Přírodověda)

  • Okolo Země krouží tisíce umělých družic a některé z nich planetu Zemi snímkují. S daty z těchto družic se nemusíte setkat jenom v akčních filmech ale například při předpovědi počasí. Připadá vám ale, že to jsou data, ke kterým se normální smrtelník nedostane? Vyvedeme vás z omylu. Ukážeme vám, kde se k takovým snímkům dostat a podívat se tak na libovolné místo na planetě Zemi v téměř libovolný den. A co víc, i ve spektrech, které člověk nevidí. Co nám dokáží takové satelity o zemském povrchu prozradit?

PŘEDNÁŠKY PRO STŘEDNÍ ŠKOLY A MATURITNÍ ROČNÍKY

Život na oběžné dráze (7. třída ZŠ - maturitní ročníky) (zastoupené předměty: Fyzika, Zeměpis, Chemie, Biologie, Dějepis)

  • 7,9 kilometrů za sekundu. Magické číslo pro každého astronauta, který se nám pohybuje nad hlavami v Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Takovou rychlostí se nám totiž nad hlavami prohání šestice mužů a žen, kteří prošli tím nepřísnějším výběrem. Co tam ale dělají, co tam zažívají a podívá se tam brzy další Čech?

Exoplanety - mimozemské světy (9. třída ZŠ - maturitní ročníky) (zastoupené předměty: Fyzika, Chemie, Biologie, Zeměpis)

  • "Kdybychom byli ve vesmíru sami, bylo by to neskutečné plýtvání místem." Tuto památnou větu pronesl Karl Sagan a je jen na nás jestli s ním budeme souhlasit. Faktem ale zůstává, že oněch 8 planet, které krouží okolo našeho Slunce nejsou jedinými planetami ve vesmíru. K dnešnímu dni jich známe tisíce. Kde jsou? Jaké na nich panují podmínky? Je na nich život?

Komety a jejich fascinující cesty vesmírem (8. třída ZŠ - maturitní ročníky) (zastoupené předměty: Chemie, Fyzika, Zeměpis)

  • Ne, to není "padající hvězda", tedy meteor jehož cesta končí v atmosféře Země. Komety putují vesmírem stovky milionů i miliard let a pochází z těch největších vzdáleností od Slunce, jaké si jen dokážeme představit. Jejich složení je unikátní a díky němu dokážeme na naší obloze pozorovat kosmická představení úchvatných rozměrů. Takovou kometu si na přednášce vyrobíme a pořádně pochopíme, co tato představení způsobuje.

Simulátor gravitace, Aneb jak tu sílu opravdu pochopit (6. třída ZŠ - maturitní ročníky) (zastoupené předměty: Fyzika, Zeměpis)

  • Pojem gravitace nebo přitažlivost všichni známe. Dokonce s ní dokáže řada z nás i početně pracovat. Co ale představuje pojem Zakřivení časoprostoru? Právě toto zakřivení nám bude sloužit jako intuitivní ukázka pro opravdové pochopení této síly? S využitím simulátoru si názorně ukážeme proč a jak se pohybují přirozené a umělé družice na svých oběžných drahách. Pochopíme, jak na sebe tělesa ve vesmíru působí, a co potřebujeme k tomu, abychom přitažlivost zemskou porazili a vydali se dál do Sluneční soustavy.

Kosmické extrémy (8. třída ZŠ - maturitní ročníky) (zastoupené předměty: Fyzika, Chemie, Biologie, Zeměpis)

  • Černé díry, nekonečnost vesmíru, temná hmota, temná energie, kosmologická konstanta, velký třesk a rozpínání vesmíru, to je jen krátký výčet těch nejvíce fascinujících extrémů, které se snaží ti nejchytřejší lidé planety pochopit a popsat. Pro někoho sci-fi, pro kosmology a astrofyziky je to každodenní chléb. Vyzkouší žáci pak doma rodiče?

Satelitní snímky na dosah ruky (7. třída ZŠ - maturitní ročníky) (zastoupené předměty: Zeměpis, Fyzika, Biologie, Přírodověda)

  • Okolo Země krouží tisíce umělých družic a některé z nich planetu Zemi snímkují. S daty z těchto družic se nemusíte setkat jenom v akčních filmech ale například při předpovědi počasí. Připadá vám ale, že to jsou data, ke kterým se normální smrtelník nedostane? Vyvedeme vás z omylu. Ukážeme vám, kde se k takovým snímkům dostat a podívat se tak na libovolné místo na planetě Zemi v téměř libovolný den. A co víc, i ve spektrech, které člověk nevidí. Co nám dokáží takové satelity o zemském povrchu prozradit?

PŘEDNÁŠKY PRO 2. STUPEŇ ZŠ

bottom of page